söndag 20 december 2015

Bästa julgodiset!

Ja, nu har vi ju hunnit in en sväng till på BB i torsdags, då allt var i full gång för att sen stanna av under fredagen. Men efter det så har jag inte haft en enda värk sen vi gick och la oss på fredagkväll. Vilket betyder att jag nu har fått sova 2 hela nätter utan avbrott. Så skönt! Jag har fortfarande ont av det enorma trycket, men att slippa värkarna är fantastiskt! 
Att kunna sitta och spela spel med grabbarna, eller bygga lego! Så härligt! Jag njuter av varje sekund, men tar det fortfarande lugnt och håller tummarna att vi kan lunka oss in i januari innan vi åker dit nästa gång. 
I helgen fyllde vi verkligen upp Lycksele BB, om vi hade stannat kvar hade vi varit 4 st från vår föräldragrupp där. Lite roligt, förutom att de andra tre har sina knoddar i famnen och det hade ju inte jag. Men mysigt att träffas! 

Inför den här julen har det ju inte blivit mycket bakat direkt, Sussi var ju här och bakade pepparkakor med grabbarna och mamma har bakat snökakor och bullar till oss. Så vi har att bjuda på :) 
Men ett julgodis gjorde jag igår, i lyckorus av att vara utan värkar. 
Vi kallar dem chokladbräck, och det är så enkelt som att vi rostar mandlar (typ en halv påse) med lite olivolja och flingsalt i ca. 8 min på 200grader. Skaka om då och då under tiden. Låt dem svalna. Hacka sedan upp i små bitar, och hacka 1-2 st daim, beroende på hur mycket ni vill ha. Jag använde 1 daim. Smält sedan 200g mörk choklad och 200g mjölkchoklad och bred ut dem tillsammans på ett bakplåtspapper (chokladen ska alltså blandas, vill man kan man ringla den ena chokladen över den andra för lite mönster). Bred ut den ganska tunt. Strö över mandeln, daim och ev. lite mer flingsalt (provsmaka mandeln och se hur salt den är). Man kan  ta en ren sked och trycka mer mandeln och daimen lite i chokladen. Låt stelna! 

Sådär på julaftonskvällen när man ätit alldeles för mycket mat äter jag hellre en sån här liten chokladbit till glöggen än en massa kakor. 
Jag slarvade när jag hackade upp mitt i bitar, så då fick jag massa småbitar som inte går att spara. Typiskt! Då måste man ju äta upp dem på en gång! 


Det bästa med det här godiset är att man kan blanda hur tusan man vill. Vit choklad med polkagrisar är inte dumt! Eller torkad frukt, mintchoklad med mandlar, eller pistagenötter. Roligt för barnen att trycka ner minimarshmallows i olika färger. Man kan ta precis det man själv gillar bäst! 

Nu eldar vi, spelar memory, och väntar på att granen ska tina upp. 
Fin söndag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar