tisdag 29 maj 2012

Hembakat

Vi köper väldigt sällan mjukt bröd.
Mest för att det blir så mycket godare att baka själv!
Och finns det något bättre än lukten av nybakat? Och att få komma in efter att ha varit ute och busat och sätta sig och äta nybakad limpa, det är inte mycket som slår det!

Det tar ju sin tid, att baka bröd, men speciellt svårt är det inte. Och att det tar tid är ju på grund av att det ska jäsas, allt det andra gör man ju på ett kick!

Jag har himla svårt att följa recept, men sist slog jag ihop två recept och de blev en riktig kanonlimpa!
Saftig och fin!

Jag gjorde ungefär såhär:
50g jäst
1dl vatten
4dl mjölk
50g smör
1dl ljus sirap
8dl rågsikt
8dl vetemjöl
(vill man så kan man kasta i en tesked salt eller två också, men det struntade jag i).

Smält smöret och blanda i vatten,mjölk och sirap. Värm till fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke, blanda ut med degspadet tills jästen löst upp sig. Blanda ner mjöl och rågsikt! Jag har min fina assistent som fick blanda degen några minuter.
Låt den jäsa 45-50 min.
Dela sedan i två delar, kavla ut lite lätt och rulla ihop till limpor (då får man höga fina limpor, jämfört med om du bara formar dem till limpor). Lägg med skarven ner på bakplåtspapper och låt dem jäsa 40-45 min till.
Grädda i nedre delen av ugnen, ca 30 min! Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar