tisdag 19 april 2016

Morgonstund

Liv har börjat vakna vid 5.30-6 på morgonen.. Hrmmpff.. Men hon sover ju bra på natten så det är ju bara att se till att lägga sig i tid på kvällen. (Det måste jag försöka pränta in i Erik, som tycker att vi ska fika och mysa halva nätterna) 

Så nu vid kl.8 har hon hunnit bli trött och sover igen. Ibland är det dock inte så tokigt att vara uppe tidigt. När Lukas ska på skolan måste vi ju ändå upp, och det är skönt att slippa stressa. 

Så på morgonen har jag hunnit dricka en stor kopp te i lugn och ro och hunnit med lite nätshopping. Erik har börjat med Livs rum och nämnde igår att när vi ska på Ikea ska vi köpa taklampor till vårat och Livs rum. Allting behöver ju faktiskt inte vara från Ikea så jag klickade hem den här sockersöta taklampan istället. 


Så fin! Nästan så jag hade velat ha en likadan i vårat sovrum! 

Absolut bästa köpet vi någonsin har gjort är ju vår nya säng, kan verkligen rekommendera vikings sängar. Förut låg vi och tjuvdrog oss på morgonen och klev inte upp förän i sista stund, nu vaknar både jag och Erik pigga och utvilade, även om klockan inte är mer än 6-7. 

Sämsta köpet däremot är vår soffa. Hatar verkligen vår soffa och ligger hellre i kökssoffan på kvällarna. Och det verkar ju fasen omöjligt att hitta en bra soffa?! Nu efter att Livan kom till oss får den här hemska soffan vara kvar, så dumt är det inte med skinnsoffa när det ska liggas och drickas välling. Men är ändå lur på om vi ska försöka hinna in på EM när vi åker till Umeå och spana in deras soffor. Jag vill ha en hög soffa som är enkel att städa under, ett hyfsat bra ryggstöd som  inte slutar efter halva ryggen då vi ofta är många som sitter i soffan och inte bara ligger, och inte en miljon kuddar som man måste rätta till och plocka upp från golvet. Dessutom vill jag ha en längre del efter kortväggen med ryggstöd (divan?) och en kortare öppen del på andra sidan.  Och den ska vara lång så man får plats med ett normalt soffbord där emellan. Ja ni hör ju. Det är inte så enkelt. Men efter den här skitsoffan ställer jag inte hit vad som helst. Också måste man hitta ett märke som inte blir alldeles för mjuk efter nått år så den blir som en båt?
Nån som har erfarenhet av EMs soffor? 
Med mina krav (som jag egentligen inte tycker är speciellt höga) känns det som att vi måste börja leta nu om vi ska hitta nån de närmsta 10 åren.. Hade ju en dröm om att vi skulle kunna köpa en på Mio men det verkar inte gå vägen, om det inte händer grejer de närmsta åren..
Sängen började vi leta när Aron föddes och det var precis så att vi hittade den perfekta nu när sovrummet blev klart. Och då har vi provlegat en heeel del kan jag tala om.

Nu ska jag pausa soffletandet och bygga lite pussel med Lillis som tänker vara hemma idag också! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar