söndag 24 januari 2016

Rutiner

Jag gillar rutiner. Och listor. Skriver gärna långa listor på sånt som jag känner att jag helst vill göra bort under en dag. Eller en vecka! Kan vara saker som att rensa avloppet till att bara duscha. Sånt som duscha skriver jag ofta in på mina dagslistor, mest bara för att det är kul att stryka saker av listan. ;) 

Ett litet tips bara om ni ofta känner er stressade! Så fort jag skrivit ner allt som snurrar i huvudet kan jag släppa det. Då behöver jag inte tänka på det mer. Då har jag kontroll. 

En annan sak som jag tycker gör livet lättare är rutiner. På veckorna när jag och barnen är ensamma så lagar jag ofta storkok, eller jätte laddningar. Gräddar vi pannkakor så gräddar jag ordentligt med pannkakor, osv. Sen när vi ätit gör jag en matlåda till Erik och lägger i frysen. Resten fryser jag in så vi kan ta upp och luncha på helgen. Det gör att på helgen kan vi i lugn och ro greja med det vi känner för, för sen finns det färdig lunch att bara värma på när vi blir hungriga. Och vi slipper stressen över vad vi ska äta till lunch, som lätt slutar med någon inte så bra lunch. Och sen på söndagen när Erik packar väskan kan han bara plocka upp de matlådor han behöver ur frysen. Ingen stress över att fixa matlådor.  

Lite vardagstips bara, som underlättar för oss och ger oss mer tid till varandra! 

Nu är vi inne på sista tummarna innan Erik ska på flyget. Han och pojkarna är ute och skotrar, jag ligger inne och lyssnar på sovande lillasyster. Ljuvligare finns väl inte! De tunga andetagen är bästa bästa vaggvisan för mamman. 


När vi har lämnat av Erik ska vi vidare till strandkullen för middag. Inget tokigt slut på helgen. 
Jag har passat på att bädda rent i sängen, absolut bästa att få lägga sig i nybäddad säng. Ser fram emot natten! 

Hoppas ni haft en fin helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar