lördag 3 oktober 2015

Middagstips

Igår åt vi inte middag förän sju på kvällen. Det är lite lyx när vi inte några barn. Oftast vill jag inte ens äta middag, bara för att jag kan strunta i det. Men igår kom vi hem vid sju och då värmde vi på rester som vi hade kvar sen i fredags, nämligen fiskgryta. Eller rödinggryta som det egentligen heter, men det funkar med vilken fisk som helst. 


Såg kanske inte så aptitligt ut med jag lovar er, den är ljuvlig! Jag äter den som den är med sallad till (gärna med fetaost i salladen). Erik och pojkarna brukar vilja ha bandpasta till. Vi har även provat potatisgratäng till vilket också funkade super. 

Och det bästa av allt, så här enkelt är det. 

Skär upp fisken i tärningar och stek i stekpanna. Salta. 
Stek på paprika i alla dess färger i en gryta, jag brukar använda gjutjärnsgrytan. Vill man kan man steka med lite purjolök också, vi brukar undvika lök i mat. På med grädde, citronpeppar, fiskbuljong,lite fiskfond, och slutligen pressa i en himla massa citron. Smaka av. 
Ner med fisken i grytan, låt puttra ihop lite, och klart! Ät och njut! 

Jag har precis vaknat, en söndagmorgon utan barn och utan man. Barnen är som sagt hos mamma, och Erik for iväg tidigare imorse för att röja. Ska ligga kvar och läsa en stund innan jag ska kliva upp och äta brunch, återkommer om denna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar