tisdag 6 oktober 2015

Brunch

Nu kommer vi till brunchen. Som jag nämnde så vaknade jag alldeles ensam i söndags. Inga barn och ingen man, förutom det lilla knytet som bullrar runt i min mage såklart.

Så jag låg en timme i sängen och läste. Ibland är det så härligt att vakna och bara ha sig själv att tänka på. Ibland. Det får inte hända för ofta.
Efter det ställde jag till med brunch till mig själv. Jag gjorde nånting som jag velat prova lääänge. Jag kan inte påstå att jag äter nyttigt, det här med att äta nyttigt är så himla svårt eftersom alla har sin egen uppfattning. Däremot tycker jag att jag äter hälsosamt. Jag äter sånt som jag mår bra av. Även där finns det så många som har så olika syn på vad hälsosamt är. Jag äter till exempel socker. Inte till vardags, och inte mycket, men ibland händer det. Jag gillar ju att baka. Och jag tycker att jag behöver det där söta. Även om det blir mindre och mindre, och nu klarar jag mig ganska bra på det naturligt söta som finns i ex. frukt och bär. Ett tag var jag hopplöst sockerberoende. Men det har blivit bättre. Men som sagt, jag unnar mig sött ibland. Det tycker jag räknas till hälsosamt. För att jag mår bra av en bit kladdkaka emellanåt.
Jag äter även bröd. Hopplöst mycket bröd. Dock bakar jag i alla fall eget bröd, men jag tror ändå inte att det finns något hälsosamt med att äta massa mjöl. Oavsett om man använder sig av grovt mjöl, så tror jag inte att kroppen mår bra av det. Men det är också en sån där sak som jag inte kan undvika helt, och jag mår bra av att få unna mig det.
En sån sak som jag är hopplös på är pannkaka. Pannkaka med grädde och hjortronsylt. Mmm! Hela familjen är som tokiga i pannkaka. Men även där tror jag ju inte att pannkaka är speciellt bra för oss, oavsett vilket mjöl man använder eller hur man väljer att blanda.

Men där kommer vi till brunchen, jag provade nämligen att göra bananpannkaka.


Något som föll mig helt i smaken! Man kan räkna en banan och ett ägg per person, mosa bananen och vispa ihop med ägget. Stek små pannkakor, gör man de för stora blir de svåra att vända. Hur gott som helst! Det enda jag saknade lite grann var något tuggmotstånd, men jag läste om någon som blandat i lite havregryn så det kan ju vara värt att prova nångång.

Så frukost/lunchen bestod av bananpannkakor, vispgrädde (kan man byta ut mot turkisk yoghurt eller kesella om man vill), bär, smoothie och en stor kopp te. Satt lääänge och fikade.

Jag har ju även haft sån himla tur i år att få bär levererade till dörren. Jag har inte kunnat plocka några bär i år men jag har som sagt haft tur, och senast var det Anna som skickade en stor hink fina svarta vinbär. Där snodde jag en näve och gjorde smoothie. Pojkarna har slukat den här smoothien, och jag lovar att om de visste om hälften av det som är i så skulle de inte ens provsmaka. Men de vet inte mer än att det är blåbär och svarta vinbär och så får de bli!
Jag har aldrig provat svarta vinbär i smoothie förut, men det var verkligen en hit. Vi gör inte så ofta smoothie men nu kommer det definitivt bli oftare för det var verkligen en höjdare.

Det får bli dagens tips! Bananpannkakor och svarta vinbär i smoothie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar