onsdag 26 augusti 2015

Boktips!

Jag var ju på biblioteket och lånade lite böcker, och jag måste tipsa om boken jag började läsa. 


Jag har berättat om den för varje person jag stöter på. Jag är helt tagen! 
Boken heter Stannfåglarna och är skriven av en kvinna som heter Inger Henricson som är från Dorotea. Det är en sann historia och utspelar sig i början på 1900-talet. Den handlar om författarens farmor och farfar, och hur livet var för de "fattighjon" som valde att stanna i Sverige  och kämpa mot fattigdom och för sin rätt, medan många andra emigrerade till Amerika. 
Som vanligt när jag läser så blir jag så inne i boken att jag nästan tror att det är mig det handlar om. Har legat orolig flera kvällar och oroat mig för hur vi ska klara vintern! 
Men den här gången är det ännu värre. Jag är så tagen av den här boken att jag bara måste dit, jag måste se den här platsen dom hon beskriver i boken. 
Nog har man väl vetat att det har varit fattigt och besvärligt, men det blir så verkligt på en helt annan nivå när man läser den här boken. Så tacksam man blir för allt man tar för givet idag. Mat på bordet, tak över huvudet. Barnmorska och sjukvård. 

Kan verkligen rekommenderas! Jag måste köpa den här boken, så jag kan läsa den om och om igen. Jag vill att mina barn ska läsa den när de blir större, och Erik måste läsa den!! Den ska få en hedersplats i bokhyllan och jag ska spara den för alltid! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar