torsdag 12 december 2013

Lucia

Idag hade grabbarnas förskola luciamys på morgonkvisten. De har inget luciatåg utan istället sjunger vi sånger tillsammans, dansar och sedan fikar. Självklart får de komma som nissar, pepparkakor, lucior eller vad de nu känner för. Eftersom vi inte hade nånting till Lukas fick han bestämma vad han ville vara, och han och bästa kompisen hade bestämt att de skulle vara tomtar och hade även pratat ihop sig med en tjejkompis om att hon skulle vara tomtemor.
Aron däremot, tänkte jag att han får vara pepparkaksgubbe eller tärna/stjärngosse, för det hade jag hemma i hans storlek. Jo tjena morsan! Glömde att jag har en tvååring som gärna bestämmer själv och gärna vill ha en egen åsikt. (jag som är van Lukas som aldrig har tjafsat om nått). Hur jag än gjorde för att lura på honom pepparkaks/lucia kläderna så skrek han ilsket:
- "Nej! Awa tomte!"
(Awa är hans sätt att säga Aron)
Så två små tomtar fick det bli. Finaste små nissarna i världen!

Dagen började mysigt men sen har det bara gått utför. Jag har haft en förkylning som lurat i veckan och idag slog den på med besked och jag har gått i feber hela dagen. Känner mig ynklig och svag. Snart kommer Erik hem så imorgon tänker jag passa på att sova ut och låta den här skiten smyga ur kroppen. Det är planen.

Förutom det var det en bra dag, jag var extra tacksam över de fina barn jag jobbar med idag som hade full förståelse över att det är jobbigt att vara förkyld när man är gammal (i deras ögon är ju 25 år ungefär som 100 år). Jag är så tacksam för mitt jobb och det ger så himla mycket energi och glädje. Idag hade vi ett givande samtal om att man ska säga alla snälla saker man tänker på, och inte bara tänka det. Även om det är småsaker. Även om det är saker som personen i fråga redan vet om. Så ska man ge så mycket komplimanger att man snart inte kan prata utan! Jag tog till mig varje ord de sa och ska verkligen bättra mig på att skryta upp folk och berätta för alla hur fantastiska de är!
Nyårslöfte kanske?

Imorgon ska vi till Latikberg kyrka och kolla in lucia tåg. Feber eller inte, jag missar inte luciatåget. Det är bland det finaste jag vet.

Trevligt lucia på er!

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir att läsa att du också gillar ditt jobb! Det är så himla häftigt när man har de där givande samtalen med barnen/ungdomarna.

    Hoppas du piggnar till snart!

    SvaraRadera
  2. Sandra S12/14/2013

    Hej finisar!! Har totalt glömt att kolla din blogg på evigheter. Känns som om jag har gått i socialt ide det senaste året, hemskt! Gud så fint ni får det i huset! Fantastiskt bra jobbat!

    Saknar dig så! Kram Sandra

    SvaraRadera